Annonsarkiv

Inner and Outer Space - Our Universe Expands
13 — 14 april 2013

Inner and Outer Space - Our Universe Expands

Inger Sannes, Åsa Wrange-Tolander, Jill Höjeberg, Sam Westerholm, 25 konstnärer inom skulptur, foto och måleri i samarbete med 12 forskare från Oskar Klein-centrum, Stockholms Universitet

Astronauten Christer Fuglesang berättar om sin rymdresa lördagen den 13 april 2013 kl 14.00 och Bo Sundborg, docent i teoretisk fysik, Oskar Klein-centrum, föreläser om “Ingenting, strängteori och lite om allting”, söndag den 14 april kl 15.00.
Edsvik Konsthall, Sollentuna, Stockholm
Se lenk under till film från öppning av utställningen 23 mars

25 konstnärer har samarbetat med 12 forskare vid Oskar Klein-centrum på Stockholms Universitet för att utforska kreativa tolkningar av modern kosmologi. Genom dialoger och workshops har man utforskat vad vår vetenskapliga kunskap säger om universum, och hur det kan tolkas ur ett mänskligt perspektiv.
Vi ville bana väg för konst och tolkningar som varken konstnärer eller forskare hade kunnat skapa på egen hand – en unik syntes där båda går bortom sina tidigare föreställ-ningar. Ett utforskande av det kreativa rummet i skärningen mellan inre och yttre kosmos.

Länk till www.youtube.com/watch?v=blhkuL7R1HU&feature=youtu.be