En helt vanlig dag - Torgny Larsson, Hans Peterson

KommunStockholm
PlatsKulvertsystem under Regeringskansliet i Södra klara
Invigningsdatum2013-06-14

Detta arbete är inte direkt offentlig konst med tanke på att endast personal och föranmälda besökare släpps in. Kulvertarna ringlar sig i källarplanen genom Regerinskansliets olika fastigheter i Södra Klara och kulvertsystemet förbinder dess olika departement, tillkommna både för att förenkla interna leveranser men också för att öka säkerheten. Kulvertarna är också en rätt gigantisk konstnärlig helhetsgestaltning som innefattar golven, väggarnas färgsättning och konstverk samt undertakens accentuerande belysning.
Utformningen ger både en visuell stimulans och en möjlighet till en lättare orienterbarhet. När man rör sig i kulvertarna ändrar sig terazzogolvets färger och mönster i långa svep där växlingarna sker ibland obemärkt för att slutligen växla till ett annat uttryck och en annan plats.
Den första etappen, kv. Rosenbad-kv. Björnen var ett vinnande förslag i en elevtävling 1977 på Kungl. Konsthögskolan. Dåvarande Byggnadsstyrelsen gillade idén med solens vandring och vädrets växlingar i en miljö utan kontakt med dagsljus och gav oss uppdraget.

Sista bilden visar del av en golvritning till terrazogolvet