Annonsarkiv

Arthur Hultling har avlidit

Han firade sina 90 år med den årliga skulpturvernissagen ute på Landsort.
Arthur föddes i Örebro, tog studentexamen 1947 och utbildades därefter till skådespelare vid Göteborgs Stadsteaters Elevskola där han efter utbildning engagerades. Arthur fortsatte karriären på Oskarsteatern, Folkan, Riksteatern och Svenska teatern. 1954 grundade han Pionjärteatern och var chef för den till 1963 då han blev teaterintendent i Västerås. Åren 1972-91 var han kulturchef i Solna och Täby.
Arthur kom att arbeta med offentlig utsmyckning, ett intresse som han senare utvecklade ute på Landsort där familjen vistas sommartid.
1991 öppnade han en utställning med votivskepp och året därpå visades ?vättar? varefter han tog kontakt med Skulptörförbundet. Under de följande 23 åren har det visats, varje sommar, skulpturer runt hela ön vilket gjort att även konstintresserade sökt sig till Landsort. Arthur var en eldsjäl; först hämtades skulpturer från ateljéer till Ankarudden, därefter färjades de till Landsort. Sedan byggdes socklar och så valdes en plats ut till varje enskild skulptur. Till sin hjälp hade han Lennart Stuxberg, en praktisk öbo. På senare år kunde man även besöka ?Arthus bod? ett galleri där en inbjuden konstnär visade sina verk.
Arthur skapade även ett stipendium, hittade sponsorer, och under en 7-årspeiod har detta delats ut till en konstnär inom Skulptörförbundet.
Vi minns Arthur, där han mötte oss på bryggan, sittande på ?el-flakmoppen? med Vegamössan på. Det blev synonymt med Sommar, Skulptur och Landsort. Tack Arthur för vad du gjort för oss skulptörer.
Han sörjes av makan Birgitta och barnen Claes, Katarina och Anna med familjer.
För skulptörförbundet Lena Lervik