Annonsarkiv

Sydosten United-Kalmar Konstmuseum
15 oktober 2022 — 8 januari 2023

Sydosten United-Kalmar Konstmuseum

Anna Berglund, SMÅLAND Anders Allard, Jennie Margareta Andersson, Yvonne Aspernäs, Isolde Berg, Anna Berglund, Christine Bergkvist Björklund, Britt Bogårdh, Lotta Björn, Sarah Bouamrane, Tove Boysen, Josefin Bravo, Jan Albert Carlsson, Jonas Delefelt, Jenny Eneroth, Eri

SYDOSTEN UNITED 2022
Vårt Nationalmuseum
15/10 - 08/01 2023
Sydosten United återvänder till Kalmar konstmuseum i nytt, spännande format och med förhöjda ambitioner. Satsningen på Sydosten United är en del i att utveckla den jurybedömda salongen som i många år varit en uppskattad del av Kalmar konstmuseums utställningsprogram. Salongen är öppen för ansökningar från både amatörer och professionella konstnärer som har någon anknytning till landskapen i sydöst.

Nytt för 2022 blir introduktionen av ett tema, det kommer vara ”vårt Nationalmuseum”.

Om temat säger Markus Emilsson, utställningens curator:
”Om vi i Småland, Blekinge och på Öland skulle skapa en egen paviljong på Nationalmuseum, en som representerar vår sydostliga del av nationen, hur skulle vi vilja att den såg ut? Hur skulle vår identitet målas upp? Vilka form- och bildvärldar skulle ges utrymme? Vilka teman skulle ta ton?”

Vi vill undersöka det med deltagarna och skapa en Sydosten på Kalmar konstmuseum 2022 som beskriver oss. En utställning som omfamnar både amatörer och professionella och som rymmer både tradition och förnyelse. En salong där våra konstnärliga språk berättar om livet här. Om hemmen, naturen och kulturen. Konstverk som talar om våra lustar, rädslor, frågeställningar och drömmar.

Länk till https://www.kalmarkonstmuseum.se/exhibition/sydosten-united-2022/